czwartek, 31 stycznia 2013

Najlepsze Ciasto na Pizze

Pin It
Udało mi się całkiem niedawno wyciągnąć, od znajomego właściciela pizzerii, najlepszy przepis na pizze. Jest banalnie prosty, ale jej smak, niesamowity! Oczywiście znajomy od tak nie chciał się podzielić swoim skarbem, ale po wielu błaganiach udało nam się. Przy okazji nawet zademonstrował nam jej przygotowanie na spotkaniu ze znajomymi. Aczkolwiek ja od siebie mam jedno zalecenie. Najpierw pieczemy bazę, czyli ciasto, sos i ser a potem dodajemy dodatki. Inaczej całość nie jest zadowalająca, a jeżeli używamy takich składników jak pomidory, zrobi nam się wręcz płynna. A nie o to tu chodzi.

Pizza jak wszyscy wiedzą pochodzi z Włoch, jednakże podczas integracji i poznawania nowych kultur, rozpowszechniła się na cały glob, aktualnie często nazywana fast foodem. Pizzeria może stać się bardzo dochodowym biznesem, całkowity koszt pizzy jest około 4 razy mniejszy niż jej cena w menu. Łatwo też się domyśleć, dlaczego kiedyś ten przysmak nazywany był posiłkiem dla ubogich. Naprawdę przygotowanie jej jest proste i niedrogie. Za to smak potrafi zaskoczyć każdego. 

Przepis na pizzę, który wam zaraz zaprezentuję jest wersją maksymalnie ekonomiczną. Ponieważ z proponowanego przeze mnie ciasta, wychodzi nam 6 pizz. No tak ale, po co mi aż tyle? Spytacie. Najprostszym sposobem jest zamrożenie 5 pozostałych. Ja wyjmuję je 2 godziny przed planowanym posiłkiem. Ciasto nie traci swoich wartości! Przepis na sos do pizzy również jest wersją mniej pracochłonną. Następnym razem podam wam mój ulubiony, który niestety musi pyrkać na wolnym ogniu przez godzinę. 

Składniki:

Ciasto:
  • 1 kg mąki
  • około 2 szklanki wody
  • pół drożdży
  • odrobina soli i cukru
  • 2.5 łyżeczki tymianku
  • łyżka oleju
Sos:
  • Pół kartonika włoskiej Passaty (koniecznie!)
  • suszone zioła prowansalskie
  • sól i pieprz 
Dodatki:
  • Mozzarella (koniecznie)
  • Salami

Przygotowanie:
  • Do miski wsypać mąkę tymianek, sól i cukier. W szklance ciepłej wody rozpuścić drożdże i dodać do mąki. Ugniatać przez chwilę, następnie dodać olej i pół szklanki wody. Niestety ciasto trzeba ugniatać na oko, warto mieć przygotowaną ciepłą wodę i mąkę, w zależności, czego ciasto potrzebuje, dodać. Ciasto należy chwilę ugniatać rękami. Powinno stać się miękkie i puszyste, nie powinno się rozpadać. A bąbelki powietrza powinny się rozbijać pod naszym uciśnięciem.
  • Pozostawić ciasto w ciepłym miejscu na 30 minut. W międzyczasie nagrzewać piekarnik do maksymalnej temperatury. Do miseczki wlać passatę i wymieszać z ziołami, solą i pieprzem. Najlepiej nie żałować tych składników, ponieważ ulepszą smak pizzy.
  • Po 30 minutach ciasto porozdzielać na 6 części, jedno zostawić na stolnicy a resztę zawinąć w folię i zamrozić. 
  • Ciasto posypać mąką i wyrabiać rękami aż powstanie z niego placek, można sobie dopomóc wałkiem pod koniec. Ja zaczynam ciasto wyrabiać już na papierze i następnie wraz z papierem je przekładam na blaszkę. Smarujemy je naszym przygotowanym sosem i posypujemy serem (nie całym!). Wkładamy pizzę do piekarnika na 10 minut.
  • Wyciągamy, dodajemy resztę sera i salami. Wkładamy na 5 minut. Nasza idealna pizza gotowa! 







4 komentarze:

  1. Mam zamiar ją jutro przygotować, stąd mam kilka pytań :)
    czy mąka orkiszowa się nada?
    ile oznacza "pół drożdży"?

    OdpowiedzUsuń
  2. Najlepsza byłaby pszenna, ale możesz spróbować na orkiszowej. Pół drożdży, czyli pół kostki. Muszę to poprawić. Jeżeli masz w proszku to dwie torebki. Mam nadzieję, że się uda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zrobiłam z mąki orkiszowej i wyszło idealne! bardzo dziękuję za przepis :)

      Usuń